Asociația Obștească ”PRODOCS” a fost fondată în anul 2007 în rezultatul proiectului ,,Tutelarea drepturilor copilăriei şi adolescenţei prin formarea operatorilor sociali şi realizarea intervenţiilor educative teritoriale de recuperare şi prevenire a problemei minorilor’’, implementat de ONG-ul ,,PRO.DO.C.S” Italia în parteneriat cu Direcţia Municipală pentru Protecţia Drepturilor Copilului din mun. Chișinău.
Scopul principal al Asociației fiind susținerea activității centrului de plasament pentru copii ”Centrul pentru Copilărie, Adolescență și Familie ,,PRODOCS”” din mun. Chișinău. Din 2015, activitățile Asociației s-au extins.
Ce face PRODOCS:
Astfel, de 17 ani, PRODOCS oferă sprijin copiilor în situație vulnerabilă din centrele de plasament pentru a avea acces la educație de calitate și de a se putea integra în societate și pentru a deveni adulți responsabili.
PRODOCS oferă suport informațional și consultativ specialiștilor din domeniul asistenței sociale și protecției copilului, prin organizarea atelierele de lucru, sesiuni de informare și instruire, cu antrenarea formatorilor și aplicarea metodelor și tehnicilor noi de predare.
Unde acționează PRODOCS:
Suntem orientați spre orașele și satele din regiunea de Nord, Centru și Sud a Republicii Moldova, în special unde există copii și familii în situații de risc.
Din 2017, activăm în:
Anenii Noi, Telenești, Drochia, Călărași, Hîncești, Fălești, Glodeni și Ștefan Vodă (oraș) și satele Olănești (Ștefan Vodă), Glinjeni și Bocșa (Fălești).
- Dezvoltarea de programe/servicii sociale care să răspundă nevoilor reale ale copiilor, tinerilor și persoanelor în situație vulnerabilă.
- Susținerea drepturilor persoanelor cu risc de marginalizare și excluziune socială.
- Inițierea și susținerea unor inițiative de dezvoltare cu focusarea pe parteneriatul local, care pot contribui la îmbunătățirea calității vieții.
Viziune externă: Copiii și familiile aflate în situaţii de risc beneficiază de servicii socio-educative calitative.
Viziune internă: A.O. “PRODOCS” demonstrează credibilitate ca partener ce oferă servicii socio- educative de calitate.
Misiune : de a dezvolta serviciile socio- educative complementare pentru persoanele aflate în situații de risc în scopul sporirii gradului de independenţă și asigurării incluziunii sociale.
Echipa PRODOCS este formată din oameni diferiţi, uniți de următoarele valori împărtăşite:
- Încredere şi Prietenie
Pentru noi, orice colaborare începe prin sinceritate şi comunicare deschisă. Aşa cultivăm încredere.
- Pasiune
Timpul se opreşte atunci când eşti absorbit de ceea ce faci. Alegem proiectele şi rolurile care ne hrănesc pasiunea şi ne valorifică potenţialul. Căutăm bucuria şi partea interactivă în tot ceea ce facem.
- Responsabilitate şi lucrul bine făcut
Detaliile fac diferenţa. Investim energie în a gândi lucrurile până la capăt. Apoi le realizăm până la capăt.
- Creativitate pentru Progres
Ne place să ne jucăm cu idei. Ne punem imaginaţia la lucru şi construim viziuni ambiţioase despre viitor. Alegem să investim în ideile care fac diferenţa pentru o lume mai bună, cu oameni mai fericiţi.
Activitatea Asociația
2023 Ianuarie – Decembrie
Pe parcursul anului 2023, A.O. “PRODOCS” și-a continuat eforturile de implementare a proiectului “Incluziunea socio-școlară a copiilor din familii vulnerabile în sistemul educațional”, obținând următoarele rezultate principale:
📚 Îmbunătățirea performanței școlare: 120 copii au beneficiat de suport școlar. Dintre ei, 77 au înregistrat progres la Limbi, 54 la Mate, 81 la Științe. 46 copii au beneficiat de educație individualizată/PEI. 24 copii au fost re/ școlarizați.
🤝 Dezvoltarea abilităților sociale și de viață: 85 copii și-au îmbunătățit abilitățile necesare pentru trai independent. S-au realizat 13 vizite la antreprenori locali în care copiii au făcut cunoștință cu posibilitățile locale reale de angajare după absolvire.
👪 Dezvoltarea abilităților parentale: 71 părinți/membri ai familiei extinse ai copiilor din plasament șiau îmbunătățit unele abilități de creștere, educare și îngrijire a copiilor lor; 24 copii au fost reintegrați în familiile biologice/extinse.
👩🏫 Dezvoltarea competențelor cadrelor didactice: 298 cadre didactice/sprijin/pedag ogi sociali din 12 instituții de învățământ și 8 Centre de plasament au participat în activitățile instructive; 230 dintre participanți aplică calitativ metodologiile educației incluzive, Gen și Protecția Copilului. 32 directori și directori adjuncți ai școlilor partenere au participat la ateliere privind Protecția Copilului și Educația de Gen în parteneriatul școală – familie 8 manageri ai Centrelor de plasament instruite in supervizarea profesională în asistența socială.
✨ Consiliul Copiilor: s-au înființat 8 Consilii ale Copiilor, unde 38 de copii își asumă roluri active ca membri ai acestora! Împreună, acești copii sunt vocea comunității noastre și ne ajută să luăm decizii importante pentru binele lor.
💻 Dotare cu echipamente IT: cu ajutorul a 17 echipamente IT noi, inclusiv tablă interactivă, proiector, laptop și imprimante, le oferim copiilor noștri acces la tehnologie de ultimă generație. De asemenea, am donat 2 seturi de literatură incluzivă către CCMAS ”Încredere” din Glodeni și CMAS ”Nufărul Alb” din s. Glinjeni, r. Fălești.
📚 Ghiduri practice de învățare: s-au elaborat două ghiduri esențiale pentru educația și dezvoltarea copiilor noștri: un ghid de dezvoltare a abilităților de viață independentă și carieră pentru copiii aflați în situație vulnerabilă și un ghid practic de educație parentală.
👩🏫 Instruirea echipelor multidisciplinare: 130 de membri ai echipelor multidisciplinare instruiți în diverse aspecte relevante, inclusiv aplicarea Managementului de caz și PIA, rolul și responsabilitățile autorității tutelare locale în protecția copiilor aflați în situație de risc și lucrul cu adolescenții cu comportament deviant.
🛡️ Politici de Protecție a Copilului: Politicile de Protecție a Copilului ale celor 8 Centre de plasament temporar au fost evaluate și analizate, în vederea îmbunătățirii ulterioare și asigurării unui mediu sigur și protector pentru toți copiii noștri.
Aceste rezultate reflectă angajamentul continuu al A.O. “PRODOCS” în promovarea incluziunii și îmbunătățirea accesului la educație și dezvoltare socială pentru copiii vulnerabili. Prin intermediul acestui proiect, au fost realizate progrese semnificative în sprijinirea copiilor și familiilor lor pentru a-și atinge potențialul și a-și îmbunătăți calitatea vieții. Pentru mai multe detalii, vă invităm să consultați rubrica dedicată Proiectelor.
2022 Ianuarie -Decembrie
În 2022, A.O. “PRODOCS” a continuat implementarea proiectului “Incluziunea socio-școlară a copiilor din familii vulnerabile în sistemul educational” obținând următoarele rezultate principale:
Îmbunătățirea performanței școlare: 48 de copii și-au îmbunătățit competențele lingvistice, 42 de copii și-au îmbunătățit competențele matematice, iar 43 de copii și-au îmbunătățit competențele științifice cu 0,5 puncte sau cu un nivel. De asemenea, din cei 170 de copii monitorizați, 128 (și-au îmbunătățit
frecvența școalară, atingând în medie 86,47% prezență, iar 47 dintre aceștia nu au avut absențe în perioada raportată.
Dezvoltarea abilităților sociale și de viață: 132 de copii din centrele de plasament și-au îmbunătățit nivelul de abilități sociale și de viață, atingând în medie nivelul mediu.
Dezvoltarea abilităților parentale: 73 de părinți/membri ai familiilor extinse ale copiilor din centrele de plasament și-au îmbunătățit responsabilitatea față de copiii lor la diferite niveluri. De asemenea, 416 părinți ai colegilor copiilor din centrele de plasament au participat la activități de conștientizare și au contribuit la asigurarea unui mediu inclusiv în școală/comunitate pentru copiii în situații vulnerabile.
Dezvoltarea competențelor cadrelor didactice: După participarea la activitățile de dezvoltare a capacităților privind educația centrata pe copil, incluziunea de gen și politicile de protectie a copilului, din cei 218 de profesori și educatori din centrele de plasament instruiți, 77% aplică în mod calitativ metodologia de educație incluzivă .
Aceste rezultate reflectă eforturile susținute ale A.O. “PRODOCS” în promovarea incluziunii și îmbunătățirii accesului la educație și dezvoltare socială pentru copiii vulnerabili. Prin intermediul proiectului, s-au realizat progrese semnificative în sprijinirea copiilor și familiilor acestora pentru a-și dezvolta potențialul și a-și îmbunătăți calitatea vieții. Pentru mai multe detalii, vă invităm să consultați rubrica dedicată Proiectelor.
2021 Ianuarie -Decembrie
În 2021, A.O. “PRODOCS” a continuat implementarea proiectului “Incluziunea socio- școlară a copiilor din familii vulnerabile în sistemul educational” obținând următoarele rezultate:
1. Prezența școlară îmbunătățită: 36,8% din copiii în situație vulnerabilă din 7 centre de plasament, dintr-un total de 106 copii, și-au îmbunătățit frecvența școlară, atingând o rată de 94,6% de prezență la orele față în față și online.
2. Dezvoltarea abilităților de viață și carieră: 52 de fete și 54 de băieți în situație vulnerabilă din centrele de plasament partenere și-au îmbunătățit achizițiile în ceea ce privește comunicarea, rezolvarea conflictelor, responsabilitățile zilnice și disciplina, precum și gestionarea emoțiilor în situații provocatoare, trecând de la nivelul scăzut la nivelul mediu. De asemenea, au înregistrat progrese în cooperare și autocontrol, de la nivelul scăzut la nivelul mediu.
3. Integrarea în familii extinse sau de plasament: 6 fete și 8 băieți din centrele de plasament au fost integrați în familiile lor extinse sau de plasament, iar performanța și prezența lor școlară au fost monitorizate de managerii centrelor de plasament și reprezentanții Departamentului de Asistență Socială.
4. Dezvoltarea abilităților cadrelor didactice: 133 de profesori dintr-un total de 199 (66,8%) au atins 75% din nivelul de competențe dezvoltate în aplicarea metodologiei de educație incluzivă în clasele lor.
5. Evenimente speciale pentru copii: Ca rezultat al activităților educative și de conștientizare, au fost organizate 14 evenimente speciale (petreceri de ziua de naștere, surprize de Crăciun și Paște și activități de Ziua Copilului) pentru copiii în situație vulnerabilă, organizate de colegi și părinți, contribuind astfel la îmbunătățirea relațiilor între copiii din centrele de plasament și colegii lor.
Proiectul „Organizațiile societății civile (OSC) acționează pentru servicii sociale mai bune”. Scopul proiectului este de a spori accesul copiilor și tinerilor cu necesități speciale din raionul Ștefan Vodă la servicii sociale specializate de calitate prestate de către Centru de Asistență Specializată și Plasament Temporar „ÎNCREDERE” din orașul Ștefan Vodă Necesitatea acestei inițiative a apărut urmare a faptului că în raionul Ștefan Vodă sunt cca 254 copii și tineri care au nevoie de servicii sociale specializate, dar sunt lipsiți de oportunitatea de acces la serviciile respective, din cauza faptului că nu dispun de transport public sau personal adaptat, pentru a se deplasa la unicul prestator de servicii specializate din raionul Ștefan Vodă.
Pentru mai multe detalii, vă invităm să consultați rubrica dedicată Proiectelor.
2020 Ianuarie – Decembrie,
A.O. “PRODOCS” a pus în aplicare
proiectul "Incluziunea socio-școlară a copiilor din familii
vulnerabile în sistemul educațional" în etapa a II-a, beneficiind de
sprijinul financiar al Fundației pentru Copii "Pestalozzi"
din Elveția. Proiectul a continuat să adopte strategia pilotată în etapa
anterioară, care a avut un impact semnificativ în garantarea accesului la
educație de calitate pentru copiii aflați în situații de risc din centrele de
plasament partenere. De asemenea, acesta s-a extins pentru a include Centrul de
Plasament din satul Olănești, continuându-și activitățile în raioanele Anenii Noi,
Hîncești, Telenești, Drochia, Călărași și Ștefan Vodă. O inițiativă inovatoare
în această etapă a fost organizarea unor activități destinate dezvoltării
abilităților de viață și orientării în carieră.
În 2020, s-a lansat proiectul “Parteneriate
locale pentru incluziune” având ca obiectiv consolidarea colaborării între
autoritățile publice locale de nivelul I și II responsabile de domeniul social
și asociațiile obștești locale din trei localități (Fălești, Anenii Noi, Ștefan
Vodă). Scopul acestui proiect a fost asigurarea incluziunii sociale a copiilor
și tinerilor din grupuri vulnerabile, prin dezvoltarea și furnizarea de
servicii sociale integrate la nivelul comunității. Implementarea proiectului a
fost realizată în cadrul programului “Dezvoltarea societății civile la nivel
local în Republica Moldova” beneficiind de support financiar din partea
Asociației Konrad Adenauer Stiftung, din resursele Uniunii Europene.
Pentru mai multe detalii, vă
invităm să consultați rubrica dedicată Proiectelor.
2019 Ianuarie –
Decembrie,
A.O. “PRODOCS” a implementat
proiectul „Incluziunea
socio- școlară a copiilor din familii vulnerabile în sistemul educațional”,
(II etapă) cu susținerea financiară a Fundației pentru Copii “Pestalozzi”, din
Elveția.
Proiectul a aplicat aceeași strategie din 2017-2018, care a contribuit la
garantarea accesului la educație de calitate pentru copiii din 6 centre de
plasament din raioanele Anenii Noi, Hîncești, Telenești, Drochia, Călărași,
Ștefan Vodă. Detalii la rubrica Proiecte.
Vara și toamna anului 2019, au fost organizate activități de
orientare profesională, de comun cu Fundația Filantropică ”Open Gates”, pentru
copii din centrele de plasament, și anume vizite la Jurnal TV, Fabrica de
înghețată ”Sandriliona”, Uzina de pompe Moldovahidromaş S.A., S.A. ”Franzeluța”,
artiști ai Teatrului de Păuși ”Licurici”. Copii au avut posibilitatea de a face
cunoștință cu oamenii și profesiile din domeniul producerii, televiziune,
inginerie etc.
În luna decembrie a anului 2019, a fost organizat, de comun cu Fundația
Filantropică ”Open Gates”, Bradul de Crăciu, unde s-au întilnit copii din
centrele de plasament din Ceadîr-Lunga, Fălești, Hîncești, Telenești, Călărași
2018 Ianuarie – Decembrie,
AO “CCAF “PRODOCS” a implementat proiectul „Incluziunea socio- școlară a copiilor din familii vulnerabile în sistemul educațional”, (II etapă) cu susținerea financiară a Fundației pentru Copii “Pestalozzi”, din Elveția.
Proiectul a aplicat aceeași stategie din 2017, care a contribuit la garantarea accesului la educație de calitate pentru copiii în situație vulnerabilă, cu extinderea în alte 3 raioane (Drochia, Telenești, Ștefan- Vodă). Proiectul se desfășoară în : Centrul Raional de Consiliere Familială şi Copii în Situații de Risc „CĂLDURA CASEI”, or. Drochia; Centrul de Plasament pentru Copii Separați de Părinți “APROAPE DE TINE”, or. Telenești; Centrul pentru Copii în Situație de Risc, or. Ștefan – Vodă.
Parteneri în implementarea proiectului: Direcțiile Asistenţă Socială şi Protecţia Familiei și Direcţiile Generale Învăţământ din raioanele: Hâncești, Călărași, Anenii Noi, Telenești, Ștefan- Vodă, Drochia.
2017 Februarie – Decembrie,
AO “CCAF “PRODOCS” a implementat proiectul „Incluziunea socio- școlară a copiilor din familii vulnerabile în sistemul educațional”, (I etapă) cu susținerea financiară a Fundației pentru Copii “Pestalozzi”, din Elveția.
Beneficiarii proiectului: Centrul pentru Copilărie, Adolescență și Familie (CCAF), or. Chișinău; Centrul de Reabilitare Socială a Copiilor “Casa Gavroche”, or. Chișinău; Centrul de Reabilitare și Integrare Socială “ANENII NOI’’, or. Anenii Noi ; Centrul de Plasament “BRÂNDUȘA”, mun. Hâncești; Centrul de Asistență Specializată și Plasament Temporar “EPITROP”, or. Călărași
Partenerii proiectului: Direcția Municipală pentru Protecția Drepturilor Copilului, Direcția Generală Educație, Tineret și Sport, Direcțiile Asistenţă Socială şi Protecţia Familiei și Direcţiile Generale Învăţământ din raioanele: Hâncești, Călărași și Anenii Noi.
Ianuarie – Decembrie 2016,
AO “CCAF “PRODOCS” a fost implentat proiectul Incluziunea socio-școlara a copiilor in situatie vulnerabila in sistemul educational, sustinut financiar de Fundația pentru Copii PESTALOZZI. Partenerii proiectului: Direcția Municipală pentru Protecția Drepturilor Copilului, Direcția Generală Educație, Tineret și Sport și Centrul „Speranța”. Proiectul a fost implementat in Liceul Teoretic cu Profil de Arte „Nicolae
Sulac” Liceul Teoretic „Vasile Lupi” și Gimnaziul „I. Luca Caragiale” și Centrele: Centrul pentru Copilarie,
Adolescență și Familie, Casa Gavroche si Centru de plasament temporar din Chișinău.
2016 Februarie – Decembrie, O. CCAF „PRODOCS” a implementat proiectul „Integrarea socio-profesională a tinerilor din grupuri vulnerabile”, susținut finaciar de Fundația Est-Europeană, care a asigurat servicii de calitate privind integrarea socio- profesională a tinerilor din centrele de plasament orientate direct pe nevoile beneficiarilor. Prin abordarea individualizată propusă în cadrul proiectului cei 30 de tineri au avut posibilitatea de a- și alege o profesie care să le permită valorificarea fondului de aptitudini, deprinderi, prin dezvoltarea personală complexă.
2015 Februarie – 2016 Decembrie,
A.O. CCAF ‚,PRODOCS” a implementat proiectul „Incluziunea socio- școlară a copiilor din familii vulnerabile în sistemul educațional”, cu susținerea financiară a Fundației pentru Copii „Pestalozzi”, din Elveția. Partenerii proiectului: Direcția Municipală pentru Protecția Drepturilor Copilului, Direcția Generală Educație, Tineret și Sport, Liceul Teoretic cu Profil de Arte „Nicolae Sulac” din Chișinău și Centrul „Speranța”.
2010 August, Microproiectul ,,Dezvoltarea abilităților teatrale”. Finanțator Asociația ,,PRO.DO.C.S”, Italia. Beneficiari fiind tineri cu abilități artistice din comunitățile: s. Camenca, r. Glodeni; s. Pituşca, r. Călăraşi; s. Ciobalaccia, r. Cantemir; or. Fălești; or. Criuleni; Chișinău. Tinerii au beneficiat de instruire în decursul a 2 săptămâni cu actori de la Teatru Național ,,Mihai Eminescu”.
2009 Iulie – August, Microproiectul ,,Tabără de Teatru social’’. Finanţator Asociaţia de teatru din Castalia, Italia. Proiect realizat pentru copiii din familii social-vulnerabile din comunitățile: s. Camenca, r. Glodeni; s. Pituşca, r. Călăraşi; s. Ciobalaccia, r. Cantemir; s. Șestaci, r. Șoldănești; or. Fălești; or. Criuleni. Au participat 35 de beneficiari și 6 operatori socio-educativi. Tabăra s-a organizat în s. Hîjdieni, r. Glodeni.
2009 Octombrie – 2010 Septembrie, Microproiectul ,,Inițiative de participare civică”. Finațator FOCSIV, Italia, cofinanțator Asociația ,,PRO.DO.C.S.”. În cadrul proiectului dat 2 voluntari din Italia au activat în Centrele din Camenca, Ciobalaccia și Criuleni, organizând curs de studiere a limbii italiene, chitară, teatru de păpuși.
2008 Februarie – 2011 Februarie, AO ,,CCAF PRODOCS” a fost partener în proiectul de cooperare internaţională ,,Crearea reţelei integrate de Centre pentru Copilărie, Adolescenţă şi Familie’’. Finanţatori: Ministerul Afacerilor Externe al Italiei; Asociația ,,PRO.DO.C.S’’, Italia; AO Centrul pentru Copilărie, Adolescenţă şi Familie ,,PRODOCS”. Obiectivul proiectului a fost constituirea Centrelor pentru Copilărie, Adolescenţă şi Familie în localităţile : s. Camenca, r. Glodeni; s. Pituşca, r. Călăraşi; s. Ciobalaccia, r. Cantemir; s. Șestaci, r. Șoldănești; or. Fălești; or. Criuleni. Centrele create au prestat servicii socio- educative pentru copiii din comunitate precum: suport școlar, activități instructiv – educative pentru copii și părinți, activități artistice, dans popular, tehnici de aplicaţii, lucru cu materiale din natură ș.a. O altă componentă de intervenție ținea de referirea cazurilor beneficiarilor Centrelor la servicii de suport și asistență și realizarea microproiectelor de intrevenție individualizată pentru beneficiarii din grupuri vulnerabile.
2008 Martie – Iulie, Microproiectul ,,Teatru Social şi confecţionarea păpuşilor’’. Finanţator Asociaţia de teatru din Castalia, Italia. Proiectul a avut ca obiectiv formarea abilităţilor de confecţionare a păpuşilor. Beneficiarii proiectului au fost 20 pedagogi- organizatori din Centrele comunitare ale Direcţiei Municipale pentru Protecţia Drepturilor Copilului din mun. Chișinău.